Uczenie i uczenie się metodami profesorów Harvardu
Nie jesteś zalogowany na forum.
Szanowni Państwo!
Zapraszam do podzielenia się przemyśleniami oraz doświadczeniem czy i w jaki sposób, Państwa zdaniem, nowoczesne narzędzia internetowe mogą być pomocą do zastosowania metod skutecznego uczenia się, podanych w poradniku profesorów Harvardu?
Serdecznie pozdrawiam,
Alicja Żmudzka
Offline
Ponieważ sporo czasu naszej pracy odbywa się przed komputerem, narzędzia internetowe mogą nam służyć w skutecznym uczeniu się, np. w quizach. Kiedy ułożymy quiz dla nowej partii materiału, możemy go włożyć do naszego narzędzia i ustawić przypomnienie o wykonaniu quizu o godzinie, która zaplanowaliśmy. Jeśli więc np. codziennie o 12 mam przerwę w pracy, ustawiam przypomnienie na 12, które mi wyskakuje na ekranie komputera, i wtedy robię quiz. Po ok 30 dniach mamy już wyrobiony nowy nawyk i kiedy wybije 12 sami już pamiętamy, że to czas na quiz.
Offline
W nauczania języka obcego nowoczesne narzędzia internetowe są bardzo przydatne. Bardzo lubię aplikację BBC Learning English i zachęcam moich uczniów do odsłuchiwania 6-minutowych lekcji (obejmujących zagadnienia gramatyczne, słownictwo, wymowę a także tzw. speeche). Ponadto, planuję wprowadzić podręcznik, do którego zeszyt ćwiczeń znajduje się na platformie internetowej i obejmuje liczne quizy i ćwiczenia pozwalające utrwalić omawiany na lekcji materiał. Zakładam, że to narzędzie pozwoli mi zoptymalizować czas przeznaczany na sprawdzenie zadania domowego na lekcji, a uczniów zachęci do lepszej organizacji swojego czasu oraz wzięcia większej odpowiedzialności za naukę języka.
Z pozdrowieniami,
Magda Gizińska
Offline
Metodę przywoływania wiedzy (quizy, testy) można stosować tworząc quizy np. za pomocą aplikacji Hot Potatoes lub platformy Blendspace. Można także tworzyć fiszki za pomocą aplikacji Quizlet: https://quizlet.com/ . Do przywoływania wiedzy można również wykorzystywać platformę Moodle lub fora dyskusyjne, jak to, z którego właśnie korzystamy.
Offline
Witam,
W nauce i pracy należy podążać z duchem czasu. Uważam, że nowoczesne narzędzia internetowe, mądrze używane, mogą tylko pomóc. W pracy używam Google Drive, dzięki któremu mogę mieć wgląd w dokumenty zamieszczane przez współpracowników oraz mam prawo nanoszenia poprawek. Taką metodę można zastosować w sprawdzaniu prac uczniów.
Pozdrawiam
Emilia
Offline
Szanowni Państwo!
Jako psycholog nie wyobrażam sobie mojej pracy bez mediów cyfrowych, które są dla mnie ogromną pomocą do aktualizowania mojej wiedzy, porządkowania jej, do wymiany doświadczeń z koleżankami i kolegami po "fachu". W pracy mojej z dziećmi i ich rodzicami, kiedy pochylamy się nad skutecznym uczeniem się, ważny jest kontakt osobisty, aby zaradzić problemom. Stąd nie odwołuję się do nowoczesnych narzędzi internetowych, a nawet proponuję ich ograniczenie, bo większość moich pacjentów jest uzależniona od internetu. Uważam, że nowoczesne media mogą być pomocą w skutecznym uczeniu się, ale dla młodzieży odpowiedzialnej.
Serdecznie pozdrawiam, Barbara Wardaszko
Offline
Narzędzia cyfrowe są szansą. Sam korzystałem z interaktywnego serwisu do nauki języka. Zaletą była multimedialność, quizy i bezpłatność narzędzia. Ceną za ostatnie był podprogowy przekaz światopoglądowy
Do słówek używałem:
Narzędzie to okazało się przydatne, ale metoda fiszkowa ma swoje ograniczenia. Utrwalamy cały czas jedno połączenie: znaczenie - tłumaczenie, co może dać nam ułudę opanowania wielu terminów, które w praktyce będziemy stosowali z trudem. Ten sposób nauki należy koniecznie łączyć z innymi oraz umieszczać w fiszkach przykłady.
W kwestii prawa, mamy systemy informacji prawnej takie jak Lex czy Legalis, bez których praktycy nie wyobrażają już sobie pracy. Bywają one także przydatne w nauce, bo zamiast "latać po książce" zawierającej ustawę w poszukiwaniu odesłań, wykonujemy prosty "klik". To niesamowicie skraca czas. Ponadto zwykle tylko w Internecie mamy dostęp do aktualnego tekstu prawnego. Takie czasy.
Prawnicy korzystają też z testów w Internecie, które mogą być przydane, gdy wykorzystuje się je do sprawdzenia zdobytej wiedzy, ale już niekoniecznie, kiedy służą "małomyślnemu kuciu na blachę".
Poza tym, w Internecie możemy przetwarzać wiedzę dzieląc się spostrzeżeniami z innymi osobami, tak jak czynimy to tutaj
Offline
Internet to doskonałe źródło informacji jak też... dezinformacji.
Studenci przygotowują się do zajęć (zadnienia techniczne, technologie) zawsze z tego źródła korzystają. Zadaniem ich jest krytyczne podchodzenie do informacji i wyłapywanie materiałów wartościowych a pomijanie bezwartościowych. Stanowi to dla nich duże zaskoczenie, gdy niekiedy okazuje się że informacja przytoczona jest „mało wiarygodna” czy wręcz bez wartości a stanowi jedynie skuteczny przekaz reklamowy.
Reasumując wypuszczam studentów na „głębokie wody Internetu” prosząc o znalezienie, rozpoznanie wiarygodnych sposobów rozwiązania problemu który jest im przedstawiony. Korzystając z wcześniej zdobytej wiedzy i znalezionych informacjach poszerzają wiedzę ucząc się jednocześnie dystansu do znajdywanych treści.
Offline
Nowoczesne metody uczenia się są bez wątpienia dużym ułatwieniem w zdobywaniu wiedzy, zaoszczędzają czas i pieniądze (nie muszę jechać do Biblioteki w Wielkiej Brytanii, ponieważ mogę skorzystać z nich w sieci). Pomagają na szybki i łatwy dostęp do materiałów np. z archeologii biblijnej. Ostatnio poprosiłam ucznia o prezentację nt. Bazyliki Narodzenia Pana Jezusa i Grocie Mlecznej. Wywiązał się świetnie, a efekt zaskoczył nie tylko mnie. Dzięki poznaniu miejsca w realnym wyglądzie uczeń może o wiele lepiej zapamiętać pewne zagadnienia.
Offline
Moje doświadczenie w wykorzystywaniu IT w nauczania jest podobne , jak Pani Barbary Wardaszko. Internet pomaga w nauce tym, którzy są do tego przygotowani. Inaczej natłok informacji i bodźców skutecznie niszczy wszelką użyteczność.
Nieprzygotowani uczniowie nie potrafią weryfikować informacji, a co gorsza nie widzą takiej potrzeby. Nie umieją tworzyć ze zdobytych informacji wiedzy, myląc te dwie kwestie.W efekcie zamiast samodzielności w myśleniu, mamy ctrlC+CtrlV.
Dobre przygotowanie do korzystania z internetu byłoby oczywiście czymś niezwykle pożądanym, zwiększającym skuteczność nauczania choćby przez to, że czas lekcji w klasie mógłby zostać przeznaczony wyłącznie na tworzenie wiedzy, a nie na przekaz informacji, które uczniowie mogliby zdobyć sam.
Wydaje mi się, że problem polega na tym, że młodzi ludzie mają utrwalone inne postawy wobec internetu, w którym szukają różnego rodzaju rozrywki już od dziecka, często po prostu dużej ilości mocnych wrażeń. A jeśli informacji, to bardzo prostych. Chyba obcy jest im ten zachwyt, jaki ogarnia pokolenia przedinternetowe, że dzięki sieci możemy zdobyć wiedzę wcześniej prawie niedostępną. Szkoła niby ma uczyć, co w internecie jest wartościowe, ale mam wrażenie, że to bardziej są deklaracje niż rzeczywistość. Wśród moich uczniów w liceum mało kto, potrafi szukać wiedzy w internecie. I jest to dla mnie jako dla nauczyciela- polonisty wyzwanie. Na razie próbuje próbuje ich zachęcić do odkrywania świata słowa i wymiany myśli w realu - nie w sieci, ale na Ich internet też muszę znaleźć miejsce, nie bardzo jeszcze wiem jakie...
Offline
W swojej pracy jako psycholog wykorzystuję nowoczesne narzędzia internetowe do pozyskiwania, porządkowania, systematyzowania wiedzy. Ustalam terminy spotkań z dorosłymi. Przygotowuję materiały na spotkania, czy to indywidualne z dzieckiem,czy do pracy warsztatowej z dorosłymi. Jednak w pracy czy to z dzieckiem, czy dorosłym stawiam na żywy kontakt, relację z drugim człowiekiem. Nie sposób wspomóc zwłaszcza młodszego dziecka w procesie nauczania, nie nawiązując z nim osobowej relacji. Podobnie chcąc wyjść naprzeciw problemom wychowawczym, z jakimi niejednokrotnie borykają się rodzice, nie wystarczy mailowa wymiana informacji, czy podanie z jakich artykułów i literatury specjalistycznej mogą skorzystać. Niezastąpiony jest kontakt, uważne słuchanie,konfrontacja, konkretne przećwiczenie różnych zadań.Prawda też jest taka,że większość młodszego pokolenia lubi wykorzystywać nowoczesne narzędzia internetowe, ograniczając się do gier komputerowych. Zgadzam się równocześnie z opinią, że młodzi poszukujący wiedzy, łaknący jej, odpowiedzialni za swoje zachowanie, potrafią wykorzystywać nowoczesne urządzenia do skuteczności uczenia.
Offline